Pierwszy skok ze spadochronem

Skoki spadochronowe to sport wzbudzający ogromne emocje. Niejednokrotnie jest on marzeniem wielu z nas. Skoczyć można w tandemie, tzn. z instruktorem, do którego jesteśmy podpięci oraz wykonać skok samodzielnie, do którego musimy nabyć niezbędne umiejętności.

 

W przypadku tandemu, to instruktor zapewnia nam bezpieczeństwo i nie musimy się o nic martwić. Dla ambitniejszych pozostaje samodzielny skok ze spadochronem.

 

Jak tego dokonać? Aby móc samodzielnie skoczyć ze spadochronem najpierw musimy zapisać się na kurs spadochronowy w wybranym przez nas aeroklubie. 

 

Jakie warunki musimy spełnić, aby móc zapisać się na kurs?


Powinniśmy mieć ukończone 18 lat, jeśli jednak nie jesteśmy pełnoletni istnieje możliwość przystąpienia do kursu za zgodą rodziców, ale dopiero od 16 roku życia. Przed rozpoczęciem kursu powinniśmy być poddani badaniom kontrolnym zdrowia. Na pewno nie możemy zrobić kursu jeśli cierpimy na jakąkolwiek chorobę serca, czy problemy z ciśnieniem.

 

Jaki jest koszt kursu skoków spadochronowych?


Koszt kursu spadochronowego waha się w zależności od aeroklubu. Jednakże kwota jaką na pewno będziemy musieli za niego zapłacić to około 1000zł. Skok w tandemie to koszt około 700-800zł. Do takiego skoku możemy dokupić sobie kamerowanie, wtedy cena oczywiście wzrośnie.


Skok wykonany samodzielnie.

 

Koszt jednorazowego skoku wykonanego przez samodzielnego skoczka należącego do danego aeroklubu z opieką instruktora i wyrzucającego na pokładzie samolotu wynosi około kilkadziesiąt złotych i zwykle nie przekracza progu 100zł.

 

Jak wygląda kurs?

 

Kurs prowadzony jest w formie cyklicznych wykładów i szkolenia praktycznego. Na poszczególnych spotkaniach dowiemy się wszystkich niezbędnych informacji, które będą nam potrzebne, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas skoków. Wykłady są prowadzone przez licencjonowanych instruktorów tego sportu. Zazwyczaj mogą się oni pochwalić kilkutysięczną liczbą wykonanych już skoków i dlatego to oni są najwłaściwszym źródłem wiedzy, którą musimy pozyskać. Wiele sytuacji, także tych krytycznych, które nie ukrywajmy, ale mogą się nam zdarzyć podczas skoku, mieli oni okazję przeżyć na własnej skórze.

 

Na kursie teoretycznym dowiesz się m.in. o ruchach powietrza nad ziemią, o temperaturze, która obniża się wraz ze wzrostem wysokości, o ekstremalnej szybkości jaką możesz rozwinąć w 1, 3 czy 5 sekundzie po wyskoku, czy utrzymaniu odpowiedniej pozycji podczas spadania. Przed wzbiciem się samolotu ze skoczkami każdy z nich musi wiedzieć, w którą stronę wieje wiatr, aby zaplanowany przez startem kierunek lądowania skoczka odbył się pod wiatr. Wiatr, to nasz pomocnik w lądowaniu - wyhamowuje naszą prędkość i pozwala "miękko" wylądować.


Temperatura powietrza obniża się o 6 stopni Celsjusza wraz ze wzrostem wysokości o każde 1000m. Pierwsze skoki spadochronowe wykonywane są na podstawowej wysokości 1000m.

Podstawowa prędkość skoczka podczas swobodnego spadania wynosi około 200km/h i wzrasta wraz z każdą sekundą. Ta zawrotna prędkość spadania jest praktycznie niezauważalna w powietrzu. Dlatego każdy skoczek posiada wysokościomierz, który pokazuje jego wysokość nad ziemią.

 

 

 

 

Na czym polega część praktyczna kursu?


Praktyczna część kursu, to dla wielu z nas wspaniałe wspomnienia z dzieciństwa - skakanie z wszystkich możliwych rzeczy na ziemię. Podczas ćwiczeń praktycznych, które odbywają się na lądzie, przyszli skoczkowie ćwiczą pozycję przygotowania się do skoku. Umieszczone na rampie drzwi samolotu w dużej części oddają warunki panujące w powietrzu. Przed każdym skokiem należy się prawidłowo ustawić do opuszczenia samolotu. W powietrzu będziemy musieli dodatkowo walczyć z oporem powietrza, który jest odwzorowaniem prędkości z jaką leci samolot. Samolot ze skoczkami rozwija swoją prędkość do 80km/h.


Na lądzie nauczymy się również pozycji jaką każdy skoczek musi przyjąć po opuszczeniu pokładu samolotu. Jest ona niezwykle ważna i musi być przez nas perfekcyjnie wyćwiczona. Podczas spadania z tak dużą prędkością z jaką będziemy mieli do czynienia, każdy najmniejszy ruch nawet samą dłonią może nas nieźle powywracać.


Oprócz nauki utrzymania odpowiedniej sylwetki na kursie praktycznym dowiemy się jak radzić sobie z sytuacjami zagrażającymi naszemu bezpieczeństwu, które może nam przysporzyć nasz spadochron. Jest wiele możliwości, w których spadochron może być nieprawidłowo rozwinięty. Na lądzie uczymy się oceniać daną sytuację (przedstawianą na zdjęciach) i dopasowywać do niej rodzaj działań jaki musimy podjąć, aby wyjść z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu.

 

Jakie jest najczęstsze zagrożenie występujące podczas skoków?


Początkowe skoki wykonywane są na tzw. linę. Oznacza to, że spadochron jest rozwijany za pomocą liny, którą skoczek ma podpiętą pod spadochron i połączoną z pokładem samolotu. Ten typ skoków prawie zawsze gwarantuje skoczkowi tzw. twist. Polega to na zakręceniu się linek spadochronowych przez, który nie może być on całkowicie rozwinięty. Po zauważeniu takiej sytuacji mamy tylko kilka sekund na rozkręcenie linek poprzez ich rozciąganie lub "kopanie" nogami tak by wzbudzić nasze ciało w ruch obrotowy.

 

Każda część kursu, teoretyczna jak i praktyczna podlega zaliczeniu poprzez końcowy egzamin. Egzamin z części teoretycznej polega na zaliczeniu testu pisemnego, a z części praktycznej na bezbłędnym wykonaniu ćwiczeń praktycznych na lądzie.


Mimo tych wszystkich groźnie wyglądających liczb i słów, skoki spadochronowe to jeden z NAJBEZPIECZNIEJSZYCH sportów na świecie. Ilość wypadków, które mają miejsce podczas wykonywania skoków jest niewielka.

 

 

Autor: Monika Dziuryk

 

 

 

 

Skok ze spadochronem

  FANATYCY ADRENALINY  

Żyj Bez Granic

Logotyp

Copyright ©2017
Agencja Interaktywna GREEN FROG • wszelkie prawa zastrzeżone